Nyheder

mandag, 30 marts 2020 / Udgivet i Fødevaresikkerhed, Indien, Nyheder, Sundhed

Af Sophie Amalie Eiholm Kjær

I Indien estimeres hvert tredje barn til at være underernæret. Især de oprindelige folk og andre minoritetsgrupper er udfordret af underernæring. Det skyldes et lille indtag af nærende mad, dårlige sanitære forhold og begrænset adgang til basale sundhedsydelser. Fejl– og underernæring er et alvorligt problem, der er vigtig at bekæmpe, da det påvirker, hvordan børn udvikler og klarer sig i tilværelsen.

Stunting som indikator

Når antallet af fejl- og underernærede undersøges kan begrebet stunting være relevant. Det bruges til at beskrive grupper af børn, som er for lave i forhold til deres alder, og er anerkendt som en ganske præcis indikator af børns velvære og udviklingPå verdensplan har Indien mere end 3 ud af 10 af verdens samlede stunted børn. 

Stunting udgør en ond cirkel, som starter ved moderens ernæringsmæssige tilstand. De kvinder, som har været udsat for stunting som barn, har større risiko for selv at føde stunted spædbørn. Stunting kan altså nedarves gennem generationer.

I værste tilfælde kan stunting og andre former for underernæring føre til tidlig død. Underernæring menes at være årsagen til dødelighed blandt næsten halvdelen af børn globalt. Andre konsekvenser af stunting er underudvikling af hjernen, som fører til forringet mentale kundskaber og indlæringsvanskeligheder, der påvirker barnets præstation i skolen og senere i livet. På længere sigt forøges risikoen for ernæringsrelaterede sygdomme såsom diabetes også.

Cirklen kan brydes

Stunting blandt børn er en hærgende sundhedsskadende lidelse. Men inden for blot én generation kan cirklen af stunting blive brudt. Underernærede kvinder, som er vokset op med stunting, kan gennem omfattende forbedring af sundhed, ernæring og levevilkår før fødsel få børn, der er tæt på normal højde.

For at bekæmpe stunting er der brug for investering i børn og kvinders kost og ernæringspraksis. Aktion Børnehjælp samarbejder med partnerorganisationer om netop dette. I Orissa arbejder vi med at etablere køkkenhaver, hvor familier kan gro deres egne grøntsager samt modtage vejledning om sundhed og varieret kost. Projektet hedder Familier bekæmper fejlernæring, og herigennem forbedres familiernes sundhed dagligt.

Vær’ med til at fremme indiske familiers sundhed og levevilkår her. Det gør en kæmpe forskel! 

mandag, 30 marts 2020 / Udgivet i Indien, Nyheder, Sundhed

Af Sabrina Øster

Spicy Lamb Curry er en smagfuld og cremet indisk ret, der viser det indiske køkken fra sin bedste side med masser af smag og nuancer. Retten er nem at lave, men kræver lidt tålmodighed, da kødet skal ligge i marinade i minimum 6 timer, inden retten tilberedes. Mængden af chili kan justeres alt efter, hvor stærk retten skal være, da det autentiske indiske køkken er kendt for ikke at spare på indholdet af krydderier og chiliEn ting er sikkert: Smagsløgene bliver ikke skuffede, når denne ret serveres! 

Ingredienser for 4 personer 

  • 600 g lammekølle 
  • spsk. stødt kommen  
  • 2 spsk. stødt ingefær 
  • 1 spsk. stødt koriander   
  • 4 fed hvidløg 
  • ½ tsk. kanel 
  • 2 spsk. olivenolie  
  • 2 store løg  
  • 2 dl vand 
  • 3 spsk. paprika  
  • 1 dåse tomatpuré 
  • 1 tsk. stødt sennep 
  • 3 dl yoghurt naturel 
  • 1 chili 
  • salt  
  • peber 

Tilbehør: 

  • 3 dl ris 
  • Evt. hakkede mandler til pynt 
  • Evt. koriander til pynt 

Fremgangsmåde 

Hak hvidløgene fint og kom dem op i en stor skål sammen med stødt kommen, ingefær, koriander og kanel. Hak lammekødet i små, tynde skiver og bland det med de andre ingredienser i skålen. Dæk skålen til og kom den i køleskabet i minimum 6 timerForbered eventuelt denne del af retten aftenen før.  

Steg de marinerede lammeskiver på panden en rigelig mængde olie og tag dem af panden, når de er godt møre. Dæk lammeskiverne til mens resten forberedes. Hak løgene og chilien og steg dem på panden i ca. 2 minutterTilføj herefter vand, paprika, tomatpurésennep, salt og peber.  

Kom lammeskiverne tilbage i panden og kog retten op. Skru derefter ned for varmen og lad retten simre i ca. 1½ time, og indtil kødet er mørt. Tag panden af blusset og rør yoghurten sammen med retten.  

Server retten med ris og pynt eventuelt med hakkede mandler og friske koriander 

Velbekomme!  

torsdag, 05 marts 2020 / Udgivet i Børns rettigheder, Nyheder, Partnere, Uddannelse

Af Therese Boje Mortensen

I en landsby i det sydlige Indien kunne gymnasieelever for første gang vælge at studere i en engelsksproget skole. 36 af landsbyens elever valgte denne mulighed, men så begyndte rektor for skolen at kræve gebyrer. 

”Hvorfor skal vi betale gebyr?” spurgte flere forældre til eleverne undrende. ”Det er en ordre fra regeringen,” svarede rektor. På trods af begrænsede midler måtte forældrene betale. 

I et andet område i landsbyen blev der afholdt møde i byens ‘Village Association’  en helt ny gruppe, som består af børn, forældre og andre voksne. Gruppen er en del af Aktion Børnehjælps projekt ”Sammenhold om Børns Rettigheder”. Formålet med Village Associations er, at landsbyboere lærer, hvad børn i Indien har ret til ifølge lovgivningen, hvilke myndigheder der skal understøtte børnenes rettigheder, og hvordan man holder myndighederne ansvarlige.

Gruppen fik nys om, at der blev samlet penge ind af rektoren i den engelsksprogede skole – på trods af at det ikke er lovligt at kræve gebyr for gymnasieelever, der vælger denne retning. 

På eget initiativ besluttede gruppen derfor at gå i samlet trop til skolen iført de udleverede uniformer og ID-kort fra Aktion Børnehjælp (kan ses på billedet). De orange og røde uniformer og ID-kort var ikke oprindeligt en del af projektet, men landsbyboerne fortalte, at det ville give dem den nødvendige formalitet, respekt og autoritet i landsbyen og fik på den måde sat deres præg på projektet. På vej mod skolen var der flere lokale forbipasserende, der fulgte nysgerrigt med, og der opstod et stort optog. Gruppemedlemmerne bankede på rektors kontor.

”Du siger, at det var en regeringsordre at indsamle gebyrerVis os ordren,” lød det fra gruppen. “Vi samler ikke gebyrer,” benægtede rektor. Men gruppemedlemmerne vidste, at mange forældre allerede havde betalt. ”Så tager vi det til District education officer” (en højere uddannelsesmyndighed). Denne gang indrømmede rektor, at skolen havde indsamlet penge fra forældrene. ”Vi ville bruge pengene på at forbedre skolen,” sagde han. ”Men nej, der er ingen regeringsordre,” anerkendte han efterfølgende. Gruppemedlemmerne bad ham derfor betale til forældrene tilbage. Det gjorde skolen samme dag. 

Denne historie er én blandt mange som viser, hvordan Village Associations arbejder for børns rettigheder på landsbyniveau: gruppen tager konkrete, lokale sager op og løser dem i fællesskab. Som medlemmerne selv påpeger, opbygger de mod og selvsikkerhed af at være en del af projektet. Ved at lære om lovgivningen og myndighederne kan gruppen udfordre lokale autoriteter som en skolerektor, der ikke følger loven – noget de aldrig turde gøre førhen. 

torsdag, 05 marts 2020 / Udgivet i Indien, Nyheder

Af Sophie Amalie Eiholm Kjær

Hinduismen er den tredje største trosretning i verden og er den primære religion i Indien. 14% af verdens befolkning vedkender sig hinduismen, hvoraf 80% af dem bor i Indien. Disse tal udgør ca. 1 milliard mennesker  verdensplan. Hinduismen udpeger ikke en central og overordnet autoritet, der beretter den rigtige lære. I stedet beder hinduerne til forskellige guder, og da religionen rummer over 330 millioner guder, er der nok at vælge imellem. Med de mange guder kan det være svært at finde rundt i. Derfor koncentrerer vi os i denne artikel på én af de mest centrale – nemlig Lord Brahma. 

Brahma – Guden af skabelse 

Inden for hinduismen findes der tre guder, som tilsammen udgør en treenighed, også kaldet Trimūrti. På Sanskrit betyder Trimūrti de tre former, hvilket dannes af Lord Brahma, Skaberen, Lord Vishnu, Opretholderen og Lord Shiva, Ødelæggeren. Brahma skal dog ikke forveksles med Brahman, som er et hinduistisk koncept, der dækker over den absolutte og transcendente virkelighed, der ligger til grund for alt i universet. Dette defineres også som Verdensaltet. Dog anskuer mange også Brahma som en personificering af Brahman. 

Der er flere fortolkninger af Brahmas tilblivelse. En version går på, at Brahma er selvfødt ud af navlen på Vishnu. En anden lyder, at han er afkommet af Brahman og den kvindelige energi kendt som Maya. Med ønsket om at skabe universetkreerede Brahman vandet, hvor han lagde sine frø. Frøene forvandlede sig til et gyldent æg, hvorfra Brahma blev født. 

Lord Brahmas fire hoveder 

Brahma er typisk afbilledet med fire hoveder, hvor nogen mener at vedaerne, som er hinduismens helligste tekster, udspringer fra. Oprindeligt havde guden egentlig fem hoveder, men ifølge myten skar Shiva et hoved af og efterlod ham med blot de resterende fire.  

Historien fortæller, hvordan Brahma skabte verden og samtidig en smuk kvinde ved navn Satarupa. Grundet hendes skønhed muliggjorde han sig selv til at kunne beundre hende fra alle vinkler. Dermed gav Brahma sig selv fire hoveder, som pegede mod hvert verdenshjørne, men da Satarupa steg mod skyerne i væmmelse af Brahmas beundring, gav han sig selv et femte hoved, der gav ham blik mod himlen. Guden af ødelæggelse, Shiva, var vidne til Brahmas handlinger og følte forargelse, da han anså Satarupa som en datter af Brahma. Overbevist om at han måtte beskytte kvinden, skar Shiva det femte hoved af Brahma.  

Uden våben og mange templer 

Udover Brahmas fire hoveder er guden ofte skildret med fire arme, rødlig hud og langt hvidt skæg. Han bærer ikke noget våben – i modsætning til mange andre hinduistiske guder – men i stedet en ske, en bog (muligvis vedaerne), en bedekrans og en vandkande. Herudover sidder han på en lotusblomst og afbilledes ofte med en svane som køretøj, eller dét som på Sanskrit kaldes Vāhana, hviklet betyder det som bærer’.   

På trods af at Brahma udgør en tredjedel af den hinduistiske treenighed, er han langt fra lige så populær som Vishnu og Shiva. Brahma kan i højere grad findes i hellige tekster end i hjem og templer. Ligeledes er der ikke mange templer dedikeret til netop Brahma. 

Historien om Brahma er den 2. artikel i vores serie om hinduistiske guder. Læs med de kommende måneder, og udvid din viden om religionens største gudeskikkelser. Her kan du læse den første i serien om den tilbedte Lord Shiva.

TOP