Nyheder

torsdag, 05 marts 2020 / Udgivet i Børns rettigheder, Nyheder, Partnere, Uddannelse

Af Therese Boje Mortensen

I en landsby i det sydlige Indien kunne gymnasieelever for første gang vælge at studere i en engelsksproget skole. 36 af landsbyens elever valgte denne mulighed, men så begyndte rektor for skolen at kræve gebyrer. 

”Hvorfor skal vi betale gebyr?” spurgte flere forældre til eleverne undrende. ”Det er en ordre fra regeringen,” svarede rektor. På trods af begrænsede midler måtte forældrene betale. 

I et andet område i landsbyen blev der afholdt møde i byens ‘Village Association’  en helt ny gruppe, som består af børn, forældre og andre voksne. Gruppen er en del af Aktion Børnehjælps projekt ”Sammenhold om Børns Rettigheder”. Formålet med Village Associations er, at landsbyboere lærer, hvad børn i Indien har ret til ifølge lovgivningen, hvilke myndigheder der skal understøtte børnenes rettigheder, og hvordan man holder myndighederne ansvarlige.

Gruppen fik nys om, at der blev samlet penge ind af rektoren i den engelsksprogede skole – på trods af at det ikke er lovligt at kræve gebyr for gymnasieelever, der vælger denne retning. 

På eget initiativ besluttede gruppen derfor at gå i samlet trop til skolen iført de udleverede uniformer og ID-kort fra Aktion Børnehjælp (kan ses på billedet). De orange og røde uniformer og ID-kort var ikke oprindeligt en del af projektet, men landsbyboerne fortalte, at det ville give dem den nødvendige formalitet, respekt og autoritet i landsbyen og fik på den måde sat deres præg på projektet. På vej mod skolen var der flere lokale forbipasserende, der fulgte nysgerrigt med, og der opstod et stort optog. Gruppemedlemmerne bankede på rektors kontor.

”Du siger, at det var en regeringsordre at indsamle gebyrerVis os ordren,” lød det fra gruppen. “Vi samler ikke gebyrer,” benægtede rektor. Men gruppemedlemmerne vidste, at mange forældre allerede havde betalt. ”Så tager vi det til District education officer” (en højere uddannelsesmyndighed). Denne gang indrømmede rektor, at skolen havde indsamlet penge fra forældrene. ”Vi ville bruge pengene på at forbedre skolen,” sagde han. ”Men nej, der er ingen regeringsordre,” anerkendte han efterfølgende. Gruppemedlemmerne bad ham derfor betale til forældrene tilbage. Det gjorde skolen samme dag. 

Denne historie er én blandt mange som viser, hvordan Village Associations arbejder for børns rettigheder på landsbyniveau: gruppen tager konkrete, lokale sager op og løser dem i fællesskab. Som medlemmerne selv påpeger, opbygger de mod og selvsikkerhed af at være en del af projektet. Ved at lære om lovgivningen og myndighederne kan gruppen udfordre lokale autoriteter som en skolerektor, der ikke følger loven – noget de aldrig turde gøre førhen. 

torsdag, 05 marts 2020 / Udgivet i Indien, Nyheder

Af Sophie Amalie Eiholm Kjær

Hinduismen er den tredje største trosretning i verden og er den primære religion i Indien. 14% af verdens befolkning vedkender sig hinduismen, hvoraf 80% af dem bor i Indien. Disse tal udgør ca. 1 milliard mennesker  verdensplan. Hinduismen udpeger ikke en central og overordnet autoritet, der beretter den rigtige lære. I stedet beder hinduerne til forskellige guder, og da religionen rummer over 330 millioner guder, er der nok at vælge imellem. Med de mange guder kan det være svært at finde rundt i. Derfor koncentrerer vi os i denne artikel på én af de mest centrale – nemlig Lord Brahma. 

Brahma – Guden af skabelse 

Inden for hinduismen findes der tre guder, som tilsammen udgør en treenighed, også kaldet Trimūrti. På Sanskrit betyder Trimūrti de tre former, hvilket dannes af Lord Brahma, Skaberen, Lord Vishnu, Opretholderen og Lord Shiva, Ødelæggeren. Brahma skal dog ikke forveksles med Brahman, som er et hinduistisk koncept, der dækker over den absolutte og transcendente virkelighed, der ligger til grund for alt i universet. Dette defineres også som Verdensaltet. Dog anskuer mange også Brahma som en personificering af Brahman. 

Der er flere fortolkninger af Brahmas tilblivelse. En version går på, at Brahma er selvfødt ud af navlen på Vishnu. En anden lyder, at han er afkommet af Brahman og den kvindelige energi kendt som Maya. Med ønsket om at skabe universetkreerede Brahman vandet, hvor han lagde sine frø. Frøene forvandlede sig til et gyldent æg, hvorfra Brahma blev født. 

Lord Brahmas fire hoveder 

Brahma er typisk afbilledet med fire hoveder, hvor nogen mener at vedaerne, som er hinduismens helligste tekster, udspringer fra. Oprindeligt havde guden egentlig fem hoveder, men ifølge myten skar Shiva et hoved af og efterlod ham med blot de resterende fire.  

Historien fortæller, hvordan Brahma skabte verden og samtidig en smuk kvinde ved navn Satarupa. Grundet hendes skønhed muliggjorde han sig selv til at kunne beundre hende fra alle vinkler. Dermed gav Brahma sig selv fire hoveder, som pegede mod hvert verdenshjørne, men da Satarupa steg mod skyerne i væmmelse af Brahmas beundring, gav han sig selv et femte hoved, der gav ham blik mod himlen. Guden af ødelæggelse, Shiva, var vidne til Brahmas handlinger og følte forargelse, da han anså Satarupa som en datter af Brahma. Overbevist om at han måtte beskytte kvinden, skar Shiva det femte hoved af Brahma.  

Uden våben og mange templer 

Udover Brahmas fire hoveder er guden ofte skildret med fire arme, rødlig hud og langt hvidt skæg. Han bærer ikke noget våben – i modsætning til mange andre hinduistiske guder – men i stedet en ske, en bog (muligvis vedaerne), en bedekrans og en vandkande. Herudover sidder han på en lotusblomst og afbilledes ofte med en svane som køretøj, eller dét som på Sanskrit kaldes Vāhana, hviklet betyder det som bærer’.   

På trods af at Brahma udgør en tredjedel af den hinduistiske treenighed, er han langt fra lige så populær som Vishnu og Shiva. Brahma kan i højere grad findes i hellige tekster end i hjem og templer. Ligeledes er der ikke mange templer dedikeret til netop Brahma. 

Historien om Brahma er den 2. artikel i vores serie om hinduistiske guder. Læs med de kommende måneder, og udvid din viden om religionens største gudeskikkelser. Her kan du læse den første i serien om den tilbedte Lord Shiva.

torsdag, 05 marts 2020 / Udgivet i Børns rettigheder, Nyheder, Partnere, Sundhed, Uddannelse

Af Sophie Amalie Eiholm Kjær

Vi er kommet godt ind i det nye år og er allerede i fuld gang med at fortsætte arbejdet for de mange udsatte børn i Indien. Vi arbejder ud fra virkninger og erfaringer fra det forrige år, så vi kan forbedre og målrette vores indsats og dermed nå endnu flere sårbare børn og deres familier. Vi er rigtig stolte over de resultater, vi har opnået det foregående år og er glade for at kunne præsentere vores nye årsrapport. 

Her kan du blandt andet læse opdateringer fra vores to aktive projekter. I projektet Familier Bekæmper Fejlernæring har hundredvis af landsbybeboer modtaget undervisning i konsekvenserne af fejlernæring og hvilke tiltag, der kan forebygge denne udvikling. Et besøg hos partneren, ARM, tilbage i november gav ligeledes anledning til snak med de pågældende landsbybeboere, der stolt viste deres nyetablerede køkkenhaver frem og fortalte om de positive forandringer, de kunne mærke efter at have høstet deres hjemmedyrkede grøntsager. Du kan også læse om, hvordan vores partner, CECOWOR, i Tamil Nadu fortsat kæmper for at sikre børn deres rettigheder ved at gøre alle lag af samfundet opmærksomme på dem og holde myndighederne ansvarlige. 2019 gav ligeledes anledning til et besøg hos partneren, hvor der var fokus på at kapacitetsopbygge og styrke deres lokale aktiviteter. 

I løbet af året har vi også afsluttet et projekt. Sundhedsprojektet Choices, Childhood and Rights er blevet afsluttet med fine resultater. Sammen med partneren, SEEDS, har projektet fremmet sundhed, hygiejne, udvikling og skoleparathed for børn af det marginaliserede oprindelige folk i alderen 0-6 år. Herudover har projektet haft en positiv indvirkning på gravide og ammende kvinders helbred og sundhedsbevidsthed, alt imens SEEDS har advokeret for de oprindelige stammefolks rettigheder. I 2019 ophørte Aktion Børnehjælp støtten til de tre skoler – Idealskolen, Visdomsskolen og Drømmeskolen. Men arbejdet fortsætter for adgang til uddannelse for børnene på anden vis. De tre skoler har gjort – og gør stadig – en betydningsfuld forskel for de flere tusinde børn, der er blevet indskrevet i skolerne. 

Det nye årti byder på mange vigtige tiltag. I udgangen af 2019 fik vi den virkelig gode nyhed, at to nye projekter vil modtage støtte. Der er tale om et uddannelses- og rettighedsprojekt og et sanitets- og sundhedsprojekt. Derfor vil første halvdel af det nye år gå med at opstarte de nye projekter og tilhørende projektgrupper herhjemme i Danmark. Der er altså masser at gribe fat i, og Aktion Børnehjælp glæder sig til at fortsætte arbejdet for at forbedre indiske børns levevilkår. 

Her kan du læse vores nye Årsrapport fra 2019. Rigtig god læselyst! 

 

torsdag, 05 marts 2020 / Udgivet i Indien, Nyheder, Sundhed

Af Sabrina Øster

Tikka Chicken Masala er en nem og lækker ret, der passer godt til det blomstrende forår. De friske råvarer og krydderier leder tankerne hen mod det smagfulde indiske køkken, og retten vil med stor sandsynlighed blive en ny favorit på madplanen for både store og små. Læs med her og se, hvordan du tilbereder den hjemme i dit eget køkken.  

Ingredienser for 2-4 personer 

  • 450 g kyllingebrystfilet 
  • 2 fed hvidløg 
  • 2 tsk. ingefær 
  • 1 tsk. gurkemeje 
  • 1 tsk. chilipulver 
  • 1 spsk. garam masala 
  • 2 spsk. koncentreret tomatpuré 
  • 3 dl vand 
  • 3 spsk. piskefløde   
  • 4 spsk. olie 
  • 3 spsk. limesaft 
  • 1 stort løg 
  • evt. 1 peberfrugt 

Tilbehør: 

  • 3 dl Basmatiris 
  • Koriander 
  • Naanbrød 

Fremgangsmåde 

Kom olie i en mellemstor grydeSkær kyllingefileterne i tern og steg dem gryden, når olien er varmTag derefter kyllingeternene op og læg dem til side. Skær løget små stykker og steg dem i gryden til de får en gylden farve. Hak derefter hvidløg, peberfrugt og ingefær fint og kom det op i gryden sammen med tomatpuréen. Sørg for hele tiden at røre i sovsen, så den ikke brænder på. Kom gurkemeje, garam masala, chilipulver, limesaft og vand i gryden og lad retten koge i 5 minutter på svag varme. Tilsæt herefter kyllingeternene og piskefløden for at give retten en mere cremet konsistens. Smag sovsen til med salt og peber og kom evt. lidt vand i, hvis sovseer blevet for tyk.  

Sæt vand over i en gryde og skyl risene. Koherefterisen i en gryde og lad den koge 15-20 minutter under låg.  

Tænd for ovnen og stil temperaturen til 180 grader. Konaanbrødene i den opvarmede ovn i 3-4 minutter. 

Server straks den varme Tikka Chicken Masala og pynt evt. med koriander.

Velbekomme!  

TOP