Nyheder

Af Cecilia Nielsen, Praktikant

 

I 2018 er det lykkedes Aktion Børnehjælps lokale samarbejdspartner ARM at få involveret lokale uddannelsesmyndigheder i deres arbejde for børns uddannelse. ARMs skole, Idealskolen, der går fra børnehaveklasse til 5. klasse skal fremadrettet bruges som en model for de 187 andre skoler i Balasore distriktet i Orissa, for at øge elevernes deltagelse og forbedre deres indlæring.

Men hvordan gør man det i et land hvor næsten 30 % af børn ikke begynder i mellemtrinet?

Globalt fokus

I november blev Børnenes Dag fejret verden over på Børnekonventionens fødselsdag d. 20. november. Netop i 2018 var der særligt fokus på børns tidlige udvikling samt inddragelse af børn i beslutningsprocesser vedrørende dem.

Når vi skal give børn den bedste uddannelse, er det nemlig essentielt at dette forgår i et miljø hvor børnene er bevidste om egne og andres rettigheder. Det skaber fundamentet for et miljø baseret på gensidig respekt og trivsel.

Samme konklusion nåede ARM til.

Hele mennesker

Hos ARM ved man at et barns frafald i mellemtrinet kan skyldes mange forskellige ting. For at komme denne problematik til livs er det derfor nødvendigt at skolen har god kontakt til forældrene, så man kan finde ud af hvad den kan hjælpe i den enkelte situation. Derfor har ARM fokus på forældreinddragelse, eksempelvis i form af møder hvor de informerer og taler om børns rettigheder både bredt og ifht. uddannelse. Det øger forældrenes forståelse for vigtigheden af uddannelse, og søger for at eleverne har den nødvendige opbakning til at fortsætte deres skolegang. Børneægteskab, børnearbejde, mishandling og seksuelle overgreb er svære emner, men nødvendige at tage fat i hvis børnene skal trives.

Derudover er det essentielt at læringen forgår i et miljø tiltænkt børn. Hvis børnene har positive oplevelser med skolegang, er de nemlig mere motiverede til at fortsætte i mellemtrinet. Dette påvirker en række aspekter af skolen, såsom udflugter til seværdigheder, feedback til eleverne på deres arbejde og en nultolerance for vold i skolen.

Disse tiltag betyder at eleverne klarer sig godt hos ARM. Men arbejdet for skoleadministrationen og lærerne slutter ikke der. Når eleverne på ARM forlader 5. klasse og begynder i mellemtrinet på en ny skole, tager lærerne ud til skolerne som eleverne er blevet indskrevne på, for at sikre sig at de også begynder. Og for at holde øje med om de elever der begyndte i 6. klasse sidste år nu er fortsat til 7. klasse.

I år vil mange millioner børn begynde i skole i Indien, og forhåbentligt vil mange millioner også begynde i mellemtrinet. Vi håber at I også i år vil følge og støtte vores arbejde for disse børn.

Læs mere om vores andre samarbejder med ARM her

Af Mathilde Nielsen, Frivillig i Familier Bekæmper Fejlernæring

Mange af os laver et nytårsforsæt eller to, når vi springer ind i et nyt år. Ofte handler de om at spise sundere og dyrke mere motion. Egentligt, at få en sundere, stærkere krop og derved også en bedre hverdag.

Sådanne nytårsforsæt minder om det alle involverede i Familier Bekæmper Fejlernæring satte for 2019. Nemlig at fortsætte indsatsen mod under- og fejlernæring blandt de mange landbyboer i Orissa, så de kan få en sundere hverdag.

De første skridt blev faktisk allerede taget i november 2018. Der fik vores indiske partner ARM nemlig deres første undervisningssession. Her lærte ARMs team blandt andet om hvordan social ulighed kan være skyld i fejlernæring, da nogle grupper af samfundet ikke oplever samme adgang til en sund og varieret kost. De lærte også om hvad fejlernæring konkret er og hvordan det opstår. Til workshoppen fik teamet også diskuteret det store omfang af kvinder og unge piger der lider af fejlernæring i landbyerne, som den baseline undersøgelse der blev foretaget i efteråret 2018 kunne vise. Herefter blev teamet undervist i at identificere fejlernæring og særligt udsatte kvinder, så de på den måde kan hjælpe bedst muligt. Alle disse emner skal teamet i det nye år undervise landbyboerne i, så de selv kan lære at genkende signaler og symptomer på fejlernæring og være med til at udbedre og forebygge tilstanden.

Som mange af os selv ved, så er det en helt ny livsstil der skal til, og ikke blot en hurtig kur, for at opnå gode resultater af vores nytårsforsæt.

På samme måde kan hverken Aktion Børnehjælp eller ARMs team komme med en let og hurtigt løsning. Det er familierne i landsbyerne selv der kan skabe forandringer og en sundere livstil.

Vi glæder os til at følge udviklingen i det nye år! Du kan løbende følge med i nyhedsbrevet, på Aktion Børnehjælps Facebook, eller via vores hjemmeside.

mandag, 07 januar 2019 / Udgivet i Nyheder
  • 1 blomkålshoved

Marinade

  • 5 spsk. yoghurt naturel
  • 2 tsk. Graham Marsala
  • 1 tsk. chilipulver
  • 1 ½ tsk. gurkemeje
  • Saften af ½ citron
  • 1 tsk. Sennepsfrø
  • ½ tsk. gul karry
  • 2 fed hvidløg
  • 2 cm revet ingefær
  • Salt og peber efter smag

Raita

  • Yoghurt
  • ½ agurk i tynde skiver
  • 2 spsk. hakket mynte
  • 1 tsk. ristet spidskommen
  1. Bland alle ingredienserne til marinaden.
  2. Del blomkålshovedet op i små buketter.
  3. Bland blomkålsblomsterne og marinaden i en plastikpose, og miks grundigt. Lad blomkålshovederne marinerede i min. 30 minutter, men gerne natten over.
  4. Tænd ovnen på 200 grader, eller 180 varmluft. Spred blomkålsblomsterne jævnt ud over en bageplade, og bag i 40 minutter. Vend blomkålshovederne engang i mellem så de bages jævnt.
  5. Bland imens alle ingredienserne til raitaen i en skål.
  6. Server straks blomkålshovederne er færdigbagte.

Følger I os på de sociale medier, har I sikkert allerede set den gode nyhed; D. 1. december skød Aktion Børnehjælp et nyt børnerettighedsprojekt i gang sammen med vores partnerorganisation CECOWOR i Tamil Nadu.

Projektet hedder Standing Together for Childrens’ Rights, og går ud på at forene lokale ansvarshavere, landsbyråd, og måske vigtigst af alt, børnene selv i kampen for børns rettigheder.

En lang historie

Det er langt fra første gang Aktion Børnehjælp og CECOWOR samarbejder om at forbedre børns rettigheder. Aktion Børnehjælp og CECOWOR har samarbejdet i 21 år, og afsluttede så sent som d. 30. november det 3-årige projekt Børn, kend jeres rettigheder. Hvor Børn, kend jeres rettigheder primært fokuserede på at skabe opmærksomhed omkring børns rettigheder, blandt andet ved at give børnene den nødvendige viden til at advokere for dem selv, skal Standing Together for Childrens’ Rights rette mere fokus mod de lokale myndigheder ansvarlige for at sikre at disse rettigheder bliver overholdt. Projektet videreudvikler derved de gode resultater fra Børn, kend jeres rettigheder, og foranker dem i lokalsamfundene.

Rettigheder i børnehøjde

I år fejrede FN’s Børnekonvention 29-års fødselsdag, bl.a. med særligt fokus på en større grad af børneinddragelse i rettighedsarbejdet. Børn kan og bør involveres i kampen for deres rettigheder, så vi kan være sikre på, at den sker på deres præmisser og med udgangspunkt i deres virkelighed. I Danmark har arbejdet med at inkludere børn blandt andet ledt til etableringen af Rettighedsskoler, hvor elever, lærere og forældre arbejder med at skabe et skolemiljø baseret på børnerettighedskonventionens værdier.

På mange måder minder involvereingen af børn og de voksne ansvarlige for dem  om hvad Standing Together for Childrens’ Rights sætter sig for. Og på mange måder er det helt anderledes.

For virkeligheden i Tamil Nadu er at kun 64 % af alle børn færdiggør grundskolen

Virkeligheden er at hvert fjerde børneægteskab i Indien finder sted her.

Virkeligheden er at en konvention ikke er nok, hvis hverken børnene eller de lokale ansvarshavere kender dets indhold.

Vejen fremad

Misbrug, børnearbejde og børneægteskab er blevet identificerede som de rettighedskrænkelser der har den største konsekvens for børns adgang til uddannelse. Derfor vil vi sammen med CECOWOR og lokale myndigheder fokusere på at stoppe disse krænkelser, bl.a. ved at organisere og træne lokale myndigheder, NGO’er og andre ansvarshavere. Når projektet slutter om 4 år, vil disse grupper nemlig forsat kunne arbejde for børns rettigheder og holde hinanden fast på rettighedernes fundamentale status i deres lokalsamfund.

Vi takker alle der har bidraget til og fuldt med i Børn, kend jeres rettigheder, og vi glæder os til at tage endnu et skridt i retning mod en verden hvor alle børn har adgang til lige rettigheder sammen med jer.

TOP