fbpx
  • KONTAKT OS
  • PRAKTIK & JOB
  • NYHEDER
  • TILMELD DIG NYHEDSBREV
  • BLIV ERHVERVSPARTNER
  • KURV

Aktion Børnehjælp

  • DET GØR VI
  • BLIV FADDER
  • BLIV FRIVILLIG
STØT NU

Når voksne bliver til lærere og børn bliver til elever

af Bodil Trier / torsdag, 14 december 2017 / Udgivet i Indien, Nyheder, Støtte, Uddannelse, Verdensmål
rettigheder aktionboernehjaelp uddannelse støt indien IMG_9083

Af ambassadør, Sidsel Lieknins Vestertjele

En lærers blik på uddannelse i Indien
Det er noget helt særligt, når lærere gør børn til elever. Men det er næsten endnu smukkere, når elever gør voksne til kompetente undervisere.
Læring og uddannelse er dynamiske begreber, der ændrer sig efter tid, kontekst og kontinent.
Derfor er det svært for mig, som uddannet folkeskolelærer, og nu studerende i pædagogisk antropologi, at opridse forskellen på uddannelse i Danmark og Indien. Jeg har, siden jeg blev stillet opgaven at skrive denne artikel, bladret adskillige akademiske dokumenter, Googlesøgninger og undervisningsbøger igennem for at kunne fortælle, hvordan jeg betragter Indien og Danmark med uddannelsesblik. I 2016 besøgte jeg to af vores børnehjemsskoler i Indien sammen med bestyrelsesformand Rune-Christoffer. Jeg ankom både som ung lærerstuderende, ambassadør for Aktion Børnehjælp, og med en baggrund som bortadopteret indisk barn, der selv tilbragte sit første halvandet leveår på et børnehjem i det vestlige Indien. Jeg gik dermed ind i rejsen med mange forskellige følelser, blik, forventninger og faglig viden. Men efter min rejse har jeg indset, at både danske og indiske skoleledere og skolelærere tror på mange af de samme visioner og ligeledes forsøger at imødekomme disse i en kompleks skolehverdag, hvor mennesker skal være mennesker med hinanden, og børn gøres til elever.

Forskellen på indiske og danske skoler
En umiddelbar forskel på de danske og indiske skoler, jeg har besøgt, er nem at spotte: I Indien undervises nogle elever i skyggen fra et træ, mens kun en varm brise gør de 40 graders varme mindre trykkende. I Danmark ville udendørsundervisning kun ske som et aktivt og bevidst valg væk fra et klasselokale – og aldrig under så høje temperaturer. I den danske folkeskole har jeg både set og selv praktiseret meget varieret undervisning med gruppearbejde, individuel opgaveløsning, læreroplæg, elevperformances og aktive undervisningsformer. Dette så jeg sjældent i Indien, hvor læreren primært underviste med pegepind foran tavle og lyttende skolebørn. Jeg havde mange samtaler med indiske lærere og ledere om, hvordan undervisning kan udøves forskelligt og lyttede interesseret til deres ambitioner om at danne eleverne og møde dem, hvor de var. Senere opdagede jeg, at indiske lærere og ledere ofte legede med eleverne i pausen, hvilket jeg ikke på samme måde har set i Danmark. Jeg blev fortalt, at dette blev gjort i et bevidst forsøg på at skabe tillid mellem lærere og elever, og min oplevelse var, at denne intention også lykkedes. De fleste elever var ofte åbne, søgende og interesseret i at lege med de besøgende. Dette tolker jeg som en indikation på trivsel.

Elever i sorg og trivselsarbejde er vigtig i en uddannelsessammenhæng
Men hvad betyder dannelsestanker og undervisningsformer, hvis hverken trivsel eller de basale livsbetingelser er sikret for alle? I min bacheloropgave undersøgte jeg, hvilken betydning relationsarbejde kan have for elever i sorg på en dansk og en indisk skole. Relationsarbejde skulle i denne sammenhæng forstås som de tiltag, en leder kan iværksætte på en skole for at fremme tillid mellem lærer og elev. Gennem interviews med mine udvalgte skoleledere blev jeg opmærksom på, at kontakten til barnets familie var vigtig i forsøget på at imødekomme elever, der havde mistet en eller begge forældre. I Folkeskolens Formålsparagraf, hvilken alle danske lærere stifter bekendtskab med og skal forholde sig til, står der blandt andet, at folkeskolen i samarbejde med forældrene skal give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere […]. Det interessante er dog, hvordan dette imødekommes, når en forælder har begået selvmord, er blevet dræbt, er syg, eller har forladt barnet. Hvem skal være dén anden, der hjælper barnet, og hvordan mødes et barn i sorg? Dette må vi interesse os for. Et pædagogisk udtryk går på, at nogen vil noget med nogen eller nogen vil noget med noget. Dette gør sig gældende blandt både lærere og ledere på de danske og indiske skoler, jeg har besøgt, og som alle har ambitioner, intention og ønske om at skabe de bedste betingelser for netop deres elevers uddannelses- og dannelsesmuligheder.

En stor forskel på et lille sted
Det er noget helt særligt, når lærere gør børn til elever. Men det er næsten endnu smukkere, når elever gør voksne til kompetente undervisere. Uddannelse er både indlæringsmuligheder, vidensudveksling, dannelse og trivsel. I en undervisningssammenhæng må læreren derfor altid overveje sin praksis med kritisk og konstruktivt blik for hele tiden at dygtiggøre sig. Og her bliver elevernes feedback en fantastisk mulighed for at se, hvor ændringer kan foretages for både lærer og elev. Alle børn i verden fortjener muligheden for at uddanne sig – men mest af alt fortjener alle børn i verden en sund og god opvækst med både omsorg og tryghed. Derfor vil jeg igen takke alle for at støtte Aktion Børnehjælp – Vi gør en stor forskel på et lille sted!

  • Tweet

What you can read next

En tredjedel af Indiens befolkning spiser vegetarisk
Mild og cremet Chicken Korma
Indisk mad: En kollage af smagsoplevelser

SØG

STØT

Støt Aktion Børnehjælps aktiviteter med 100 kr./md.
HER

eller bliv medlem af Aktion Børnehjælps Venner for kun 100 kr./årligt.
HER

Seneste nyheder

  • FN’s Verdensdag for social retfærdighed

    Den 20. februar er FN’s verdensdag for so...
  • USA’s vicepræsident har rødder i Indien

    Kamala Devi Harris, som blev indsat 20. januar ...
  • Aktion Børnehjælp og Verdensmålene

    I Aktion Børnehjælp arbejder vi målrettet med F...

Seneste kommentarer

    Arkiver

    • februar 2021
    • januar 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • august 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • maj 2020
    • april 2020
    • marts 2020
    • februar 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • maj 2019
    • april 2019
    • marts 2019
    • januar 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • august 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • maj 2018
    • april 2018
    • marts 2018
    • februar 2018
    • januar 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • august 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • maj 2017
    • april 2017
    • januar 2017
    • december 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • juli 2016

    Kategorier

    • Børnehjem
    • Børns rettigheder
    • Fadderskab
    • Frivillig
    • Fødevaresikkerhed
    • Indien
    • Kommunikation
    • Mad
    • Nyheder
    • Partnere
    • Sanitet
    • Sri Kanyakumari Gurukula Ashram
    • Støtte
    • Sundhed
    • Uddannelse
    • Verdensmål

    Om Aktion Børnehjælp

    • Om os
    • Ambassadører
    • Historie
    • Sekretariat og bestyrelse
    • Årsrapporter og vedtægter

    Det gør vi

    • Projekter i Aktion Børnehjælp
    • Vores samarbejdspartnere
    • Sådan bruger vi midlerne
    • Genbrugsbutikker og lokalkomiteer

    Støt

    • Støt nu
    • Bliv frivillig
    • Bliv erhvervspartner
    • Testamente
    • Aktion Børnehjælps Venner
    • Kurv
    • Skattefradrag og vilkår
    • Min Konto

    Fadderskaber

    • Bliv fadder
    • Historier om fadderbørn

    Nyheder

    • Nyheder
    • Magasinet Aktion Børnehjælp Nyt
    • Facebook
    • YouTube

    Nyhedsbrev

    Aktion Børnehjælp
    Kontorfællesskabet
    Vermundsgade 38 A, 2 th.
    2100 København Ø

    Tel. (+45) 35 85 03 15
    kontakt@aktionb.dk

    © 2020. All rights reserved. Aktion Børnehjælp. Vedligeholde fra Moonstar Webdesign. Log ind

    TOP
    Denne side gør brug af cookies.




    Accepter Afvis Vores politik
    Privacy & Cookies Policy
    Nødvendige Altid slået til